رژیم های بسیار کم کالری می توانند موجب تضعیف موقت عملکرد قلب شوند

2 فوریه 2018 - طبق تحقیقات جدیدی که در کنفرانس CMR امسال در بارسلونا ارائه گردید، رژیم بسیار کم کالری( Crash Diet) می تواند موجب تضعیف موقت عملکرد قلب شود، بهمین دلیل بیماران مبتلا به بیماری قلبی، قبل از تبعیت از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری باید با پزشک خود مشورت کنند.
دکتر Jennifer Rayner نویسنده ی ارشد این مقاله و پژوهشگر بالینی از مرکز رزونانس مغناطیسی دانشگاه آکسفورد گفت: رژیم های غذایی Crash، که همچنین به عنوان "برنامه های جایگزین غذا" شناخته می شوند، به طور فزاینده ای در سالهای گذشته مورد استقبال قرار گرفته اند، این رژیم های غذایی حاوی مقادیر بسیار کمی کالری از 600 تا 800 کیلوکالری در روز می باشند و می توانند برای کاهش وزن، کاهش فشار خون و معکوس شدن دیابت موثر باشند، اما تاکنون اثرات آنها بر قلب مورد بررسی قرار نگرفته است.
در این مطالعه از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای بررسی تاثیر اینگونه رژیمهای غذایی کم کالری بر عملکرد قلب و توزیع چربی در شکم، کبد و عضلات قلب استفاده شد.
این مطالعه شامل 21 داوطلب چاق با متوسط ​​سنی 52 سال، متوسط ​​شاخص توده بدنی 37 کیلوگرم در متر مربع بود که 6 نفر از آنها مرد بودند. شرکت کنندگان تحت یک رژیم غذایی کم کالری از 600 تا 800 کیلوکالری در روز، به مدت هشت هفته قرار گرفتند و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، از این افراد در ابتدای مطالعه و بعد از یک و هشت هفته انجام شد.
بعد از یک هفته کل چربی بدن، چربی احشایی و چربی کبد به طور معنی داری به طور متوسط ​​به ترتیب به میزان 6٪، 11٪ و 42٪ کاهش یافت.این کاهش چربی با بهبود قابل توجه مقاومت به انسولین، کلسترول تام ناشتا، تری گلیسیرید، گلوکز و فشار خون همراه بود.
با این حال، بعد از یک هفته، محتوای چربی قلب 44 درصد افزایش یافت،این موضوع با تضعیف موقت عملکرد قلب از جمله کاهش توانایی قلب برای پمپ کردن خون، همراه بود. پس از هشت هفته، محتوی چربی قلب و عملکرد آن نسبت به قبل از رژیم غذایی، بهبود یافت و بهبود سایر فاکتورها از جمله چربی بدن و کلسترول ادامه داشت.
دکتر Rayner گفت: انتظار می رود بهبود متابولیک فرد با رژیم غذایی بسیار کم کالری، مانند کاهش چربی کبدی و معکوس شدن دیابت، بر عملکرد قلب تاثیر مثبتی بر جا گذارد، اما در عوض، عملکرد قلب در هفته اول قبل از شروع بهبودی، دچار وخامتی گذرا می شود، کاهش ناگهانی کالری باعث می گردد که چربی از قسمت های مختلف بدن به خون منتقل شده و توسط عضله قلب جذب شود.عضله قلب چربی را بر قند به عنوان سوخت ترجیح می دهد اما هنگامیکه در میزان زیادی چربی غرق می شود، عملکرد آن دچار اختلال می گردد. پس از یک دوره ی حاد زمانی که طول می کشد تا بدن خود را با محدودیت کالری تطبیق دهد، میزان چربی و عملکرد قلب بهبود می یابد.
تحقیقات بیشتری بویژه در افرادی که به مشکلات قلبی مبتلا هستند، برای کشف اثرات کاهش حاد کالری بر عملکرد قلب باید انجام شود، ممکن است رژیمهای بسیار کم کالری مشکلات قلبی آنها را تشدید کند مثلا علائم نارسایی قلبی مانند تنگی نفس یا افزایش خطر ابتلا به آرتمیها را افزایش دهد.
دکتر راینر گفت: اگر دچار مشکلات قلبی هستید، قبل از شروع رژیم غذایی بسیار کم کالری یا روزه داری، باید با پزشک خود مشورت کنید. افرادی که مشکلات قلبی دارند، ممکن است علائم بیشتری را در روزهای اول از خود نشان دهند، بنابراین رژیم غذایی باید تحت نظارت اجرا شود.
او اضافه کرد : رژیم های بسیار کم کالری دارای مزایایی هستند و نیازی به اجتناب از آنها نیست، افراد سالم ممکن است حتی تغییر در عملکرد قلبی خود را در مراحل اولیه ی رژیم، متوجه نشوند اما در افراد مبتلا به بیماری قلبی احتیاط در این مورد لازم است.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2018/02/180202123836.htm